قران و عترت

قران-عترت-پیام-معجزه

قران و عترت

قران-عترت-پیام-معجزه

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که مصداق

بارز نفس مطمئنه ‌ای است که در آخرین آیات سوره آمده است.

امام صادق(ع) به اصحاب خود فرمودند:

سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره

به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت

و شیعیان او  است ». (1)

در توجیه و تحلیل تطبیق سوره مذکور بر امام(ع) گفته شده است: «ائمه

معصومین(عاز این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که قیام و

شهادت آن حضرت درتاریکی طغیان مانند طلوع فجر، منشا حیات و حرکت گردید.

خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی»

و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور

حق در میان تاریکی‌ها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم

و طغیان بی پایه گردد و طاغیان رادچار خشم و نفرین کند .»(2)

البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» است که باز به آن حضرت مرتبط

است.حضرت صادق(ع) فرمودند:

 

«الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع

امیرالمؤمنین و فاطمه(عو الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛

 

مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(ع) و «لیالی عشر» امامان از

امام حسن مجتبی(عتا امام عسکری(ع)اند و شفع امیرمؤمنان و

حضرت فاطمه(عمی‌باشد و مراد از وتر خداوند یکتا است».(3)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------: پی‌نوشت‌ها

1. بحارالانوار، ج24، ص 93.

2. پرتوی از قرآن،‌سید محمود طالقانی، ج4، ص 67، با تلخیص.

3. البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی،‌ج4، ص 461.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۵۲
sadegh chenani
دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰ ب.ظ

معنای بهشت در قرآن

راوی می‌گوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودیم، کسی در مجلس گفت:

از خداوند بهشت می‌طلبم. امام صادق (علیه السلام) فرمودند:

شما در بهشتید. پس از خدا بخواهید شما را از آن جا بیرون نکند.

عرض کردیم: فدایتان گردیم، ما در دنیا هستیم

[چطور می‌شود در بهشت باشیم]

حضرت فرمودند: آیا به امامت ما اقرار ندارید؟ گفتند: آری.

پس امام (علیه السلام) فرمود: این معنای بهشتی است

که هر کس به آن اقرار کرد، در بهشت است،

پس از خداوند بخواهید شما را از آن محروم نکند.

(محاسن البرقى 1/161)


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۵۰
sadegh chenani
دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹ ب.ظ

آیا قرآن مجید یک موجود زنده است؟

آیا قرآن مجید یک موجود زنده است؟



آیا در آیات و یا در روایات معصومین علیهم السلام آمده است که

قرآن مجید یک موجود زنده است؟

 

باید ابتدا دقت کنیم که اولاً تعریف و شناخت ما از «موجود زنده» چیست؟ و ثانیاً تعریف و شناخت ما از قرآن کریم چیست؟ و بعد ببنیم که آیا قرآن کریم موجود زنده هست یا خیر؟

الف - اگر منظور از موجود زنده، این باشد که مثلاً دست و پا و چشم گوش داشته باشد، نفَس بکشد و تغذیه کند و مثل جاندارانی که می‌شناسیم باشد، خیر اینگونه نیست.

ب – اگر منظور از قرآن کریم، کتابی متشکل از چند صفحه کاغذ مسطور بین دو جلد باشد، اصلاً چنین چیزی نازل نشده است، بلکه وحی نازل شده و سپس کتابت شده است. پس این قرآنی که به صورت کتاب در اختیار ماست، اگر چه محترم و مقدس است، اما کتاب و جسم جامد است. می‌توان آن را جا به جا کرد، در کتابخانه جای داد، روی سر گذاشت و یا مثل آن کشیش امریکایی، به آتش کشید و یا در ده‌ها میلیون نسخه تکثیر نمود.

ج – اما اگر منظور از موجود زنده، یک حقیقت وجودی باشد، بله، نه تنها قرآن کریم، بلکه هر چیزی که از عدم به عرصه‌ی وجود می‌آید، دیگر وجود یافته است. یک سخن، یک حرف، یک تسبیح، یک ذکر، یک نماز، یک تلاوت ... و حتی یک گناه نیز، وقتی پدید می‌آید، وجود می‌یابد و زنده است. چنان چه حضرت آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند: «گناه یک عمل زنده است، موجود زنده نیز هم حیات دارد، هم تولید نسل می ‎کند و هم گناهان دیگر را باعث می‎شود و هم در دنیا و آخرت آبروی انسان را به خطر می‎اندازد.‌»، حال چطور ممکن است که گناه، یک عمل زنده و موجودِ حی باشد، اما قرآن کریم نباشد؟

د – وقتی خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: این قرآن آیین دارد - هدایت کننده است – شفا و رحمت است – ظالمین را به خسران بیشتر می‌اندازد – این کتاب حکیم است و در امّ الکتابی است که نامش نزد ما علیّ حکیم می‌باشد (وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ – الزّخرف، 4) و ...، معلوم می‌شود که قرآن کریم حیّ است، کار انجام می‌دهد، باذن الله هادی و شافی و حکیم است. وقتی می‌فرماید: قرآن نور است - حبل الله است – حجة‌الله، آیت‌الله و وجه‌الله است - باقی است – باذن الله زنده کننده است – ظاهر و باطن دارد و ...؛ یعنی قرآن کریم موجود زنده (حیّ) می‌باشد.

ﻫ – گاهی به ظاهر قرآن کریم توجه می‌کنیم، البته که کلام الله است و تجلی علم، حکمت و مشیّد الهی در قالب کلام است؛ گاهی به حقیقت قرآن توجه می‌کنیم، می‌بینیم که این کتاب، تعریف کلامی یک حقیقت وجودی و عینی است.

وقتی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله که اخذ کننده و ابلاغ کننده قرآن کریم است، در سخنان خود (به ویژه خطبه غدیر)، ده‌ها آیه از قرآن کریم را تلاوت می‌نماید و در تأویل می‌فرماید که مصداق این آیات، من و علی و امامان علیهم السلام هستیم – وقتی می‌فرماید سوره حمد من هستم و پس از من علی (ع) – وقتی می‌فرماید: صراط مستقیم من هستم و پس از من او – وقتی حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: «منم قرآن» و در خصوص آیه‌ای دال بر شکایت رسول الله صلوات الله علیه و آله در قیامت از امتش به خاطر مهجور قرار دادن قرآن کریم می‌فرماید: «منم آن قرآنی که متروک ماند» و ...، پس حقیقت قرآن، موجود زنده است. 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۳۹
sadegh chenani
دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۶ ب.ظ

قرآن کتاب پند و نصیحت اهل عالم

فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ

 

پس(ای مردم) شما بکجا میروید؟

 


إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ

 

  این قرآن عظیم جز پند و نصیحت اهل عالم هیچ نیست



لِمَنْ شاءَ مِنْکُمْ أَنْ یَسْتَقِیمَ

 

تا هر که از شما بندگان بخواهد راه راست حق پرستى

و سعادت ابد را در پیش گیرد.

التکویر/28-26

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۳۶
sadegh chenani
شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۲۳ ب.ظ

اطلاعاتی در مورد قران

1-قرآن: کلام خداست

۲-نام: قرآن یک کلمه عبری است.اسم اصلی قرآن فرقان می باشد

۳-لقب قرآن: مجید

۴-لهجه قرآن:عربی

۵-سال نزول:۶۱۱ میلادی

۶-ماه نزول:ماه رمضان

۷-شب نزول:شب قدر

۸-محل نزول:مکه مکرمه(غار حرا)

۹-فرستنده:الله(جل جلاله)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۳
sadegh chenani
شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۱۸ ب.ظ

در حدیث ثقلین «عترتی» صحیح است یا «سنتی»؟

می‌گویند: در حدیث ثقلین کلمه «عترتی» وجود ندارد، بلکه علمای شیعه آن را اضافه کرده‌اند. حدیث چنین است: «إنّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وسنّتی».می‌گویند: در حدیث ثقلین کلمه «عترتی» وجود ندارد، بلکه علمای شیعه آن را اضافه کرده‌اند. حدیث چنین است: «إنّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وسنّتی».

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۸
sadegh chenani
شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۱۱ ب.ظ

آیین همسر داری در قرآن




سه نوع رابطه‏ در قرآن داریم:

 

1. رابطه پیامبر با مردم. رحمت «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ» (انبیاء/ 107)

 

2.رابطه مردم با پیامبر. مودت «إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِى الْقُرْبى» (شورى/ 23)

 

3.رابطه زن و شوهر، هم مودت و هم رحمت «وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً‏ وَ رَحْمَه» (روم/ 21)

 

در رحمت نوعی بخشش نیز هست.

 

مرد باید در خانه چنان اخلاقی داشته باشد که همه ی اهل خانه آرزوی دیدارش را داشته باشند

منبع: قران کریم 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۱
sadegh chenani
شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۱۰ ب.ظ

قرآن در بیانات مقام معظم رهبری و امام(ره)

من فقط این توصیه را بکنم: گاهی اوقات حقیقتاً ـ نه زبانی ـ از دل، شما را تمجید و تحسین میکنیم، معنای این تحسین، این نیست که شما بهتر از اینکه هستید، نمیتوانید بشوید. ترس بنده همه اش از این است که شما خیال کنید اینجایی که رسیده اید، این پله آخر است؛ این پله آخر نیست. نباید توقف بکنید؛ باید به جلو حرکت کنید؛ باید پیش بروید و روزبه روز بهتر بخوانید و بهتر بشوید که این ممکن است. البته این به ترتیباتی از لحاظ تعلیم و کانونهای قرآنی احتیاج دارد و این دوستانی که دست اندرکار این مسائل هستند، بایستی مقدمات را فراهم کنند و صدا و سیما هم بایستی کمک بکند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۰
sadegh chenani
شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۰۸ ب.ظ

جشنواره قران وعترت


 ضوابط ثبت نام در جشنواره

1-    هر دانشجو در مرحله دانشگاهی می‌تواند در هر بخش ( شفاهی، کتبی، فنآوری، پژوهشی، ادبی و هنری) فقط در یک رشته شرکت کند.

 توجه: صعود به مرحله کشوری (دانشگاهی) و ملی تنها در دو رشته امکان‌پذیر است.

2-       دانشجوی حائز رتبه اول در هر رشته در مرحله ملی، نمی‌تواند در سال‌های بعد در همان رشته شرکت کند. بدیهی است که شرکت وی در سایر رشته‌ها، بلامانع است.

3-      دانشجو فقط از یک استان حق شرکت دارد؛ در صورت عدم رعایت این موضوع، از جشنواره حذف خواهد شد.

4-      داوطلب شرکت در مسابقات باید دانشجوی یکی از مراکز آموزش عالی علمی کاربردی وابسته و یا تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی باشد.

5-      ‌شرط پذیرش دانشجو در جشنواره، اشتغال به تحصیل در زمان ثبت نام جشنواره است.

6-      تمام دانشجویانی که در دوره­های گذشته جشنواره ملی قرآنی دانشجویان، در همه بخش­ها(شفاهی، کتبی، فنآوری، پژوهشی، ادبی و هنری) حائز رتبه اول شده­­اند، نمی‌توانند در همان رشته در جشنواره سی ام شرکت نمایند.

7-      دانشجویانی که در مرحلة ملی دوره­های قبل، در مقاطع بالاتر در رشته­های حفظ رتبه اول شده­اند، نمی‌توانند در مقاطع پایین­تر شرکت کنند.

8-  حائزین رتبه های اول تا سوم کشوری ( در سطح دانشگاه جامع علمی کاربردی )، در رشته‌های حفظ یک جزء و دو جز وسه جزء  و پنج جزء نمی‌توانند در همان رشته یا مقاطع پایین­تر شرکت نمایند.

9-جهت کسب اطلاعات بیشتر حتما آیین­نامه را مطالعه فرمایید. ***

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۰۸
sadegh chenani